maandag 1 november 2010

Gehoorzaam zijn aan de raad van onze leiders

Hè hè, nou, ik heb jullie verhalen weer gelezen, hahahaha!!! Wat vind ik het altijd heerlijk om alles van jullie te horen. Ik beeld het me dan in in mijn hoofd en het is echt soms alsof ik jullie het me hoor vertellen, nog even en dan is dat echt zo! Met Kerstmis!

Vanmorgen las ik in Predik Mijn Evangelie een schrifttekst waar ik mee bekend ben nu ik een zendeling ben, maar dit keer sprong hij er heel erg naar me uit: L&V 100 vers 4-8:

4 Daarom heb Ik, de Heer, u naar deze plaats laten komen; want aldus was het raadzaam in mijn bestel voor de redding van zielen.
5 Daarom, voorwaar, Ik zeg u: Verheft uw stem tot dit volk; spreekt de gedachten uit die Ik in uw hart zal leggen, en u zult niet worden beschaamd tegenover de mensen;
6 want het zal u in het uur zelf, ja, op het moment zelf, worden ingegeven wat gij zult zeggen.
7 Maar Ik geef u een gebod dat gij wat gij ook in mijn naam verkondigt, zult verkondigen met een ernstig hart, met een zachtmoedige geest, in alle dingen.
8 En Ik doe u deze belofte, dat voor zoverre gij dat doet, de Heilige Geest zal worden uitgestort om te getuigen van alle dingen die gij zeggen zult.

Ik realiseerde me meer dan voorheen, dat dit een soort van een antwoord is voor waarom de Heer mij hier laat blijven. Er is een werk dat ik hier nog moet doen met één of meerdere personen, leden of onderzoekers of andere zendelingen misschien zelfs. Ik weet dat nog niet, maar ik voelde wel dat er wel degelijk een werk is voor mij hier.

Hieronder een foto van mij en elder de Almaida.

Hij werkt in Taunton en is één van de Zoneleiders. Een super zendeling en we waren op uitwisseling samen hier in Wells Road. Hij komt uit Portugal, maar leefde voor zijn zending in Engeland in het Noorden en is al voor 1,5 jaar op zending. Ook nog een foto van het district na het e-mailen vorige week, lekker wat gegeten bij de Mac.

Aankomende dinsdag vieren we met de kerk Bonefire night. Waarbij iedereen vuurwerk meeneemt en lekkere soep eet. Een traditie die de rest van Engeland op vrijdag viert. Maar we hebben veel teaches gepland, dus we moeten maar zien hoe dat allemaal zal gaan.

Hoe was onze week? Ik zal kort wat wonderen delen die we deze week hebben gezien. Op vrijdag hadden we een afspraak die vooraf werd afgezegd, dus we besloten naar een onderzoeker te gaan om gewoon langs te gaan en een afspraak te maken.
Misschien zelfs te onderwijzen als ze er zou zijn. Ze was er en we maakten een afspraak met haar. Daarna zei iets binnen in me, om naar een minderactief lid te gaan, die kort daarvoor was bevallen. We hadden haar voor een lange tijd al niet meer gezien, ook al hadden we diverse keren geprobeerd om langs te gaan. Maar we gingen er naartoe. Ze was er eindelijk en liet ons binnen! Ze had twee vrienden bij zich. We zaten kort te kletsen over de baby en dergelijke en toen zat ik te denken, ik wil iets met haar delen, maar wat? Dus de gedachte kwam in mijn hoofd: onderwijs haar vrienden. En so we did. We begonnen gewoon te spreken over het evangelie. Of ze ooit van de kerk hadden gehoord. We spraken met hen over het Boek van Mormon en over de profeet Joseph Smith en deelden het Eerste Visioen. Hij had er nog nooit van gehoord, maar vond het heel speciaal. We vroegen ook het minderactieve lid om haar verhaal te vertellen, hoe zij in aanraking was gekomen met de kerk en hoe ze wist dat het waar was. Hij zei dat hij geloofde dat alles gebeurde voor een reden. Hij komt uit Afrika, Zimbabwe en is net voor 10 dagen in Engeland. Hij is net overgekomen om hier te gaan wonen. Bijzonder hè?!! We vroegen of we nog een keer mochten langs komen en hij gaf ons zijn adres. Toen baden we samen. Gaaf hè?!! Een nieuwe onderzoeker en niet zomaar één, hij lijkt heel erg geïnteresseerd. Toen we het huis uitgingen, keken we elkaar aan en we voelde ons zo gezegend, want vlak daarvoor waren we nog een beetje zo van hè waarom zei die en die nu weer af, maar toen deed Hemelse Vader een wonder voor ons.

Een andere ervaring hadden we op zaterdag. We waren te vroeg voor een teach en op dinsdag hadden we een training gehad voor de Zone om altijd tijd effectief te gebruiken, om geen enkel moment voorbij te laten gaan. Dus we besloten in de 15-20 minuten die we hadden maar gewoon rondom de teach te gaan kloppen en langs de deuren te gaan. Bij het tweede huis deed een man de deur open en we begonnen te spreken. We stelde hem enkele vragen. En hij wist niet zo goed, denk ik, wat hij gelooft. Dus we zeiden: well how would it make you feel if there would be a way to find out that God lives? We getuigden dat er een manier is om te weten en hij was geïnteresseerd en we spraken over het gebed. We zien hem ook weer opnieuw deze komende week, maar het was gewoon bijzonder, omdat we probeerden gehoorzaam te zijn aan de raad van onze leiders en Hemelse Vader zegende ons er meteen voor!

We zijn nu met 5 mensen aan het werken om gedoopt te worden. We hebben een nieuwe jongeman ontmoet, Matthew. Hij werd slechts kort onderwezen door de zendelingen een jaar of iets meer terug en we zagen in het gebiedsboek dat de elders hem onderwezen hadden en aangezien we in dat gebied zouden zijn, gingen we langs. Hij doet een aantal dingen in zijn leven, waarvan hij herkent dat het niet goed is. Hij heeft wat moeite met het Woord van Wijsheid, maar hij wil veranderen en hij wil gedoopt worden!! Dus we werken nu veel met hem. Met Jean gaat het ook goed, maar de uitdaging is nu om volledig met roken te stoppen, die 1 a 2 sigaretten die ze nu nog rookt, volledig op te geven. Ook gaat ze elke zondag naar de bingo in de avond en daar heeft ze veel vrienden, maar we worden ontmoedigt om te gokken, dus daar moeten we met haar over spreken deze week. Ook proberen we nog steeds met Selena en Chelsey te werken. We hadden een super goede teach met hen deze week! Het gezinslid die ons over hen vertelde, kwam met ons mee naar de teach en het ging super. De Geest was erg sterk. Selena zei zelfs dat ze iets kon voelen, een grappig gevoel, maar een goed gevoel ook, dat haar raakte in de les. Aan het einde van de les gingen we op ons knieën en voor het eerst zei Selena het gebed. Dus dat was een geweldig moment. Helaas waren ze echter niet in de kerk op zondag. We zagen ze echter later gisteren en maakten een afspraak, ze zeiden dat ze een beetje te laat waren om nog te gaan.....

Daarnaast onderwijzen de zusters een mevrouw genaamd Eileen. Oké, dat is een lang verhaal, maar laat ik het kort vertellen. Elder Foong en ik (3-4 maanden terug) ontmoetten een mevrouw bij de bushalte en begonnen met haar te spreken. Ze was erg enthousiast over het evangelie, vooral over levende profeten. Ze gaf ons het adres van haar zus en zei dat ze naar de kerk zou komen. We probeerden die week langs te gaan, maar zonder succes. Die zondag was ze echter in de ZHV! Daarna moest ze er helaas vandoor. Maar wat een wonder dat ze uit zichzelf kwam! We schreven opnieuw haar adres op en probeerden langs te gaan, maar zonder resultaat. Tot niet zo lang terug, dachten wij dus dat het einde verhaal was. Op een dinsdagmorgen liepen we naar de flat van de zusters om de kerksleutel op te halen bij hen om naar districtvergadering te gaan. Toen zag ik een bekend gezicht uit een auto stappen. Het was diezelfde mevrouw!!! Ze woont bijna tegenover de zuster zendelingen. We schreven haar adres op en vroegen of ze de zusters langs wilde hebben. Daar stond ze wel voor open. Sindsdien zijn de zusters haar gaan onderwijzen en met succes. Deze mevrouw, Eileen, wordt hopelijk volgende week woensdag gedoopt!!! Bijzonder hè?!!! Onlangs gingen de zuster zendelingen langs en toen was Eileens zus er ook dus Ze onderwezen haar zus over Joseph Smith en nodigden haar uit om ook gedoopt te worden. Ze voelde de Geest en zei ja!!! En die zus woont nog steeds in ons gebied, dus dat is de 5e persoon met wie we werken. We hebben alleen moeite om met haar in contact te komen, maar blijven het zeker proberen!!!

Nou, ik moet er alweer vandoor. Ik ben super dankbaar dat we zoveel mensen mogen onderwijzen! Zeker ook in voorbereiding op de doop. Soms vind ik het moeilijk, dat het nooit van een leien dakje gaat. Ik zie er een beetje tegenop om bv met Jean over dat gokken te spreken omdat ik bang ben dat dan hetzelfde zal gebeuren als met het roken.

Maar we zijn dankbaar voor al deze mensen. Ik ben zo dankbaar dat jullie zo met me meedenken. Ik wou dat jullie je getuigenis konden delen aan hen, dat zou inderdaad wel gaaf zijn, misschien na mijn zending!

Nou, ik wil jullie laten weten dat ik zoveel van jullie houd!!! Ik kan het nooit in woorden vatten, maar dank jullie allemaal voor jullie hulp en ondersteuning en liefde!!!!
Ik mis jullie, ik hou van jullie, hoop dat jullie een goede week hebben,

heel veel liefs,

jullie elder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten