maandag 20 december 2010

Christmas!!!

Aaah, er is nooit genoeg tijd!!! Gekkenhuis, ik heb net heel erg snel een brief aan president Shamo geschreven en hij had een brief aan ons geschreven, die gauw gelezen en nu jullie heerlijke mails weer en nu moet ik gauw maar alles van deze week aan jullie mededelen.
Nou, nou, nou, sneeuw, sneeuw, geen sneeuw hier in Guernsey hoor!!! Aan de ene kant wel jammer, maar leuk om al jullie verhalen te horen. Op vrijdag (mijn verjaardag) viel het één en ander uit de lucht, sneeuw, maar allemaal natte sneeuw, niets bleef liggen. Grappig genoeg was het in Jersey zo erg op zondag, dat kerk werd gecancelled, ze hadden maar liefst 5 inches sneeuw op het kerkterrein en omgeving. Ik weet niet goed hoe ver Jersey van Guernsey is, maar de verschillen zijn dus toch wel aanzienlijk, gek he!!! Ook bijzonder was dat op zaterdagmorgen iedereen werd gebeld met de mededeling om nog die zelfde dag boodschappen te kopen om een voorraad in te slaan voor noodgevallen. Voor in ieder geval een week vooruit. Bijzonder geïnspireerd al zeg ik het zelf, want zondagmorgen was het echt een sneeuwstorm hier, zelfs in Guernsey met een heel dun nat laagje op de grond, maar beduidend meer sneeuw in andere delen van de zending.

Het is ons niet toegestaan om uit onze gebieden te gaan, waarschijnlijk omdat we vast zouden kunnen komen te zitten en dan niet meer terug kunnen. Nou is dat voor ons niet zo heel moeilijk, maar we zouden een districtvergadering hebben op dinsdag, deze dinsdag in Jersey, maar dat kan dus niet meer voorlopig. We zouden dan met de Ferry zijn gegaan.

Nou, daar ben ik weer, we zitten nu in een internetcafé. We mogen maar een uurtje mailen in de bieb, dus ja, we moesten hier naar toe, niet zo heel ver gelukkig.

Nou, hoewel er dus geen sneeuw is hier in Guernsey, is het kleine beetje dat hier is gevallen, het ergste dat ze hier in 25 jaar hebben gezien en het is toch wel goed koud ook. Ik draag mijn pyjamabroek onder mijn kerkbroek, maar ben de thermos vergeten.... misschien dat we ze nog kunnen laten verschepen.

Over verschepen gesproken, ik heb jullie pakketje nog niet ontvangen. Ik was dus in de Tempel en het was er niet en omdat we zouden gaan vliegen, moesten we heel gauw en veel eerder dan alle anderen vertrekken. Maar de dag erna kreeg ik heel erg cool nieuws, dat het gelukkig allemaal goed was aangekomen en dat de zending het op hun kosten zou gaan versturen naar ons adres. Lief he!!! Dat vond ik toch zo bijzonder. En ik vond het wel jammer op dat moment, maar nu kan ik er nog naar uit kijken en het was achteraf toch een kerst- en verjaardagscadeau in één. Nu krijg ik het precies ergens tussen die twee in, perfect!!!

Nou, hoe was mijn verjaardag. Gek hoor zonder jullie. Ik vond het wel heel erg maf zonder jullie, maar de zusters uit Jersey belden op en zongen Happy Birthday!!! Dat was heel erg lief en we hadden een te gekke dag. We vonden drie nieuwe onderzoekers die dag en wat een wonderen. Laat ik het gauw met jullie delen. We hadden een etensafspraak gepland met een minderactief lid, maar kwamen een beetje vroeg aan. Dus we besloten langs een voormalige onderzoeker te gaan, maar die was er helaas niet. Dus we besloten in het gebied te blijven en wat bij wat huizen aan te kloppen. Het eerste huis waar we aan klopten met een Boek van Mormon in onze handen, deed een meneer open. We introduceerden onszelf en het BvM. Hij kende de Mormonen en wist dat allemaal niet met het BvM. Hij had het gevoel dat we Joseph Smith op een hogere plaats zetten dan Jezus Christus. Hij is een pastoor bij de Pinkstergemeente zei hij.... Dus we openden het BvM en lazen hem 2 Nephi 25:26 en Mosiah 3:17.

2 Nephi 25:26:

En wij spreken over Christus, wij verheugen ons in Christus, wij prediken Christus, wij profeteren over Christus, en wij schrijven volgens onze profetieën, opdat onze kinderen zullen weten op welke Bron zij mogen vertrouwen voor vergeving van hun zonden.


Mosiah 3:17:

En voorts zeg ik u dat er geen andere naam, noch enige andere weg of middel, zal worden gegeven waardoor redding tot de mensenkinderen kan komen, dan alleen in en door de naam van Christus, de almachtige Heer.


Dat was gaaf en we getuigden dat Christus aan het hoofd staat van de Kerk. We vroegen of we konden terug konden komen omdat hij het een beetje druk had en dus hebben we een afspraak voor morgen avond!!! Daarna vroegen we of we konden bidden en hij zei een gebed voor ons. Wat wel grappig was omdat ze heel erg uitbundig bidden, hahaha! Nou, dat was een wonder en toen gingen we naar het dinner.

Het minderactieve lid had allemaal andere mensen daar ook, wat een beetje minder was soms. Sommigen hadden een blikje bier in hun hand en daar zaten we dan. Maar omdat het eten nog niet klaar was zaten we daar met hen. Als gauw echter kwam de vraag hoe onze kerk anders is dan alle anderen. Dus we begonnen de Herstelling te delen met hen. Twee van hen leken vooral geïnteresseerd en eentje was erg irritant (opposition in everything). Na het eten gaven we één van hen een BvM met ons nummer. De andere wilde ons wel heel erg graag terugzien voor zondag, dus we maakte een afspraak voor zaterdag.

Zaterdagmorgen om twaalf uur zouden we een afspraak hebben, maar hij kwam niet opdagen op de afgesproken plek... we voelde ons heel erg goed over hem, dus dat was heel erg teleurstellend. Ik liep een beetje teleurgesteld en mopperend rond, maar begon na te denken en dacht: ja, dit is de tegenwerking, wat wil Hemelse Vader dat ik nu doe? Ik kan boos zijn of ik kan gewoon denken: ik heb mijn best gedaan en op hem gewacht (erg lang) en wij toonden ons geloof en toewijding om Zijn werk te doen en dat is waar Hemelse Vader naar kijkt!! Dus ik leerde heel veel ervan. Nu komt het echte wonder. De minderactieve belde ons op en zei dat haar vriend het helemaal was vergeten, maar ons toch nog heel graag wilde zien. We maakten een afspraak voor die avond aangezien we de avond nog vrij hadden. Dat pakte goed uit voor hem, dus naar dezelfde plek. Hij was er en we onderwezen hem opnieuw de hele herstelling met schriftteksten. Hij begreep het volkomen en de Apostacy ook helemaal!!!! Hij las de ervaring van Joseph Smith en aan het eind van de teach, nodigden we hem uit om gedoopt te worden!!! Hij zei JA!!! YES!! We gaan hem voorbereiden voor 8 januari. En hij heeft er het volle vertrouwen in dat het zal lukken met ons als zijn gidsen!!! GAAF!!! Zijn naam is Dave Hainsworth. Hij is in de 50' en heeft een beroerte gehad een tijdje terug en gebruikt zijn linker arm niet en loopt moeizaam. Maar hij is golden!!! Hij zei ons dat hij op zoek is naar meer. Hij was een born again Christian, maar is op zoek naar meer in zijn leven nu en hij kwam gisteren naar de kerk en hopelijk vanavond naar de gezinsavond!!! COOL!!!!

Dus we hebben een doopdienst gepland!!! IN de ZEE in Januari!!! HAHAHAHA!!! YES!!!! COOL!!!!Hieronder mijn collega elder Russon bij de zee!

Nou, dat is toch wel een wonder, dat hadden we nooit van een etentje verwacht!!! Een andere mevrouw die we op zondag vorige week vonden, maakt ook veel vooruitgang. We praten veel met haar over de doop. Ze is verwikkeld in een aantal moeilijkheden en problemen met verkeerde vrienden op dit moment en dat maakt het lastig voor haar. Maar ze begrijpt hoe de Verzoening haar kan helpen en ze heeft twee zonen van 12 en 19 en ze komt vanavond met haar 12 jaar oude zoon naar gezinsavond hopelijk!!! COOL!!! Misschien zijn dit de priesterschapdragers die president wil dat we vinden.

De Tempel was heerlijk en echt een geestelijk feest!!! We vlogen op dinsdagavond met de zusters die al eerder op hetzelfde toestel waren gestapt in Jersey van Guernsey naar Londen. Het was heerlijk om elder Carr weer te zien hij kwam ons oppikken. Hij was trots op het werk dat we al hadden gedaan en ik voel echt een sterke band en vriendschap met hem!!! Toen naar de Tempel, gauw in bed want het was toch wel later. 's Ochtends vroeg op en klaarmaken voor de Tempel. Ik voelde dat ik weer meer kon leren in de Tempel. Ik heb ook de nieuwe Tempelpresident ontmoet, dat was fijn. President Shamo deelde een hele bijzonder ervaring met ons toen we in de wachtkamer waren van de Tempel. Er zat een man naast hem, tweede raadgever in het Tempelpresidium, die hij had gedoopt!!!! in de jaren 60!!!! als zendeling in Bristol. Dat raakte me heel erg, wat bijzonder om samen met je dopeling nu jaren later in de Tempel te zitten. En zr. Shamo vergeleek ons met engelen in het wit en dat was speciaal omdat de leden hier ons als echte engelen zien.

Na de Tempel hadden we een kerstviering met maaltijd. Wij zongen als district “Away in a manger” op de melodie van “I stand all amazed” erg mooi en er waren veel anderen geestelijke en ook heel grappige opvoeringen.

Ik moet er nu vandoor. Er is nog veel meer dat ik met jullie wil delen, maar we spreken elkaar dan op zaterdag!!!

Ik hou van jullie een heleboel!!! En ben heel erg dankbaar om voor de Zoon van God aan het werk te zijn. Hij, die wij gedenken deze speciale tijd van het jaar. Ik weet dat Hij leeft, Hij is de Christus. Ik ben dankbaar voor Zijn offer en daardoor zal ik eens weer met jullie bij Hem zijn.

Liefs jullie elder!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten