dinsdag 14 december 2010

Snel snel!!!

Aaaaahhh,, Ik heb net jullie mail gelezen en van de president een lange lange, maar zeer belangrijke email en hem teruggemailed. Dus ik heb nu niet meer zo heel lang om te schrijven. PPhhhff, waar zal ik beginnen?

Nou het was me wel een weekje zeg! Het is een zeer gemixte week geweest. President Shamo is waarschijnlijk de meest geïnspireerde man die ik ken. Hij schrijft ons altijd over dingen die ik die week tegen ben gekomen. Deze week heel heel heel veel zegeningen en wonderen en ook zeker wat tegenwerking. Maak jullie niet druk. Als er iets is wat ik zeker weet is, dat omdat we het werk van de Heer hier doen en nooit nooit nooit van plan zijn om op te geven!

We hebben 7 nieuwe onderzoekers gevonden, gemiddeld dus één per dag. De standaard voor excellence is 5 per week. Dus dat doel hebben we mooi gehaald deze week. Het is nog wel lastig om de leden mee te krijgen naar teaches, want de gemeente is zo heel erg klein (10 leden) en we moeten eerst een teaching pool op bouwen. Maar we gaan een beetje harder proberen deze week. We gaan gestadig door met het vinden van meer mensen. Ik wil twee ervaringen met jullie delen.

We zijn nu op fietsen. Ik kan jullie wel vertellen dat mijn bovenbenen moeten gaan toenemen in spiermassa, want het is nog behoorlijk heuvelachtig soms. Ik kan de spierpijn wel voelen, maar het is wel heel gaaf om dan heuvelafwaarts te gaan. We waren een beetje bezorgd dat op de fiets we met minder mensen zouden spreken. Alhoewel dat enigszins waar is, simpelweg omdat het lastiger is om te stoppen en met iemand te gaan spreken. In het eerste half uur op de fiets deze week, zagen we een mevrouw de straat oversteken . We spraken haar aan en begonnen te spreken over het bom met haar. Ze is een christelijke vrouw en ze wilde er wel meer over leren!!! JEEEYY!! We zien haar hopelijk morgen. De familie die we vonden, konden we niet meer terugvinden. Het adres klopte niet, maar terwijl we op zoek waren, vonden we een nieuwe onderzoeker aan de deur, die we gisteren voor het eerst echt onderwezen over de Herstelling. Het ging heel goed, maar hij is erg sceptisch en hij gaat weg op vakantie. Hij is pas volgend jaar terug, in het begin van januari. Hij is wel toegewijd om van het Boek van Mormon te lezen. Dus hopelijk, als hij op vakantie is en dat we er daarna op terug kunnen komen. Ik heb echter een heel goed gevoel over de mevrouw die we vonden op de fiets!!! Haar naam is Dawn! De andere onderzoeker die we op zondag vonden, was helaas ziek en die konden we dus niet bezoeken, maar wij zijn niet dom maar wel slim. Op dinsdag kochten we gauw wat fruit en sinasappelsap voor haar en die brachten we langs. We gaven haar ook een pamfletje van het Plan van Zaligheid en we gaan haar nu hopelijk morgen zien. Toen we gisteren met haar spraken, zei ze dat alles in orde was. Ze voelt zich al veel beter en al het fruit is op. Ze was heel erg verrast en blij met ons gebaar en op die manier konden we toch even contact met haar hebben.

De andere ervaring die ik met jullie wilde delen is van zaterdag. Zaterdag was één van de moeilijkste dagen, want niemand wilde luisteren en de mensen die we wilden bezoeken, waren er allemaal niet. Heel frustrerend! Maar toen viel in de avond ook nog eens onze enige teach uit. Niettemin deden we wel ons best, al had ik het er tegen de avond wel moeilijk mee. Ik kon me al zien zeggen over de telefoon (tegen de Zoneleiders), "nee, wij hadden niets vandaag en hoewel ik weet dat het niet om nummers gaat... is het toch moeilijk. Nou precies op dat moment waren we in een straat aan het kloppen op de deuren als back up voor de teach en er gebeurde niet veel, maar dit alles ging door mijn hoofd en precies die deur deed een man open. Luke, jonge man, een jaar of 20, denk ik. We vertelden hem dat we een boodschap van geluk deelden en vroegen of we het met hem konden delen. Hij stond er zeker open voor. We zien hem vanavond!! De mevrouw van M&S zien we ook vanavond. Hierna gaan we gauw waarschijnlijk even in de stad rondkijken om het één en ander te kopen, daarna gaat één van de Jonge Mannen hier ons haar knippen, want een kapper kan je hier op dit eiland maar liefst 42 pond rekenen voor een knipbeurt en daarna hebben we een etensafspraak met die familie, daarna die twee teaches.

Elder Russon en ik kunnen goed met elkaar over weg. Ik heb het gevoel dat ik veel van hem kan leren. Ik ben nu de toespraken van de afgelopen Algemene Conferentie allemaal aan het lezen en moet zeggen dat dat echt heerlijk is. Ik kan het bijna niet opzij leggen!!! Hieronder zien jullie nog de laatste foto van mijn oude collega elder Hatch en mezelf, vlak voor ons vertrek uit Wells Road, Bristol.

Ooh ja, ik heb een beetje meer tijd gekregen, dus ik kan nog wat meer ervaringen delen. Eergisteren tijdens planning hadden we het gevoel om naar een specifieke straat te gaan, al was het maar voor heel even. Ik voelde geen heel overweldigend gevoel of hoorde een stem meer dan anders, het voelde 'gewoon' goed, denk ik. We gingen naar de straat en klopten een paar huizen. Het tweede huis deed een mevrouw in haar pyjama open. Ze schrok en dacht dat we van de politie waren... dat krijgen we soms wel vaker. We legden haar uit dat we christelijke zendelingen waren en dat we een boodschap over Jezus Christus deelden, die haar meer geluk kon brengen. Toen begon ze te huilen... we weten nog steeds niet waarom, maar we gebruikten een paar van de zinnetjes die je kan vinden in Predik Mijn Evangelie op blz. 176 en 177. Dat deze boodschap haar zou helpen en haar meer vreugde en rust zou geven. Ze vroeg ons om terug te komen en hopelijk zien we haar op donderdag.

Eerder deze week hadden we een hele gekke ervaring. We zaten op een bankje te wachten op een lid voor een teach. Een mevrouw liep langs en begon met ons te spreken. We spraken met elkaar over het BvM en toen liep een andere mevrouw langs, die zeer zware tassen leek te dragen. Die mevrouw stopte en vroeg ons voor hulp. Ze was erg paniekerig en emotioneel. We boden onze hulp aan en hielpen haar met het naar huis dragen van de tassen. Onderweg naar haar huis vertelde ze ons dat haar partner net 4 weken daarvoor was overleden...Ik denk dat de fysieke last niet zozeer te zwaar voor haar was, maar de emotionele en geestelijk last die ze onzichtbaar op haar rug droeg. We lazen haar Alma 40:11 voor en ze wilde graag dat nog een keer nalezen voor haarzelf dus we gaven haar een BvM en ook een pamflet van het Plan of Zaligheid. Ze was terughoudend om een nieuwe afspraak te maken, maar we gaan gewoon langs deze week. Ik vond het in ieder geval twee bijzondere ervaringen omdat mensen ons herkennen als vertegenwoordigers van de Heer.

Alma 40:11:

"Welnu, met betrekking tot de staat van de ziel tussen de dood en de opstanding, zie, het is mij door een engel bekendgemaakt dat de geest van ieder mens zodra hij dit sterfelijke lichaam heeft verlaten, ja, de geest van ieder mens, hetzij die goed of kwaad is, huiswaarts wordt gevoerd naar die God die hem het leven heeft geschonken."

Nou tot slot, Kerst en verjaardag. Wat gaat dat allemaal gek zijn. Het voelt voor ons niet echt nog als Kerst. Het is hier redelijk warm, veel warmer dan in het noorden waar we vandaan kwamen. Maar ook omdat we niet bij jullie zijn. Ik zie er ook heel erg naar uit om van jullie te horen. Al voelt het nu wel anders dan vorige keer. Maar dat wordt geweldig. Ik kijk ook heel erg uit naar morgen om naar de Tempel te gaan op woensdag en kerst met elkaar te vieren. We hebben een familie die ons op Kerstdag te eten zal geven en op Boxing day, dat is de dag na kerst, ook een andere familie. We hebben een kerstmaal met elkaar na Kerk komende zondag. Het zal inderdaad allemaal heel erg anders zijn, maar ik kijk heel erg uit naar mijn pakketje!! Dank jullie allemaal zo veel voor al jullie liefde, gebeden en ondersteuning.

Nou, ik moet er een einde aan maken. Ik hou van jullie, met heel mijn hart. Ik ben dankbaar dat we leven in een tijd dat het Evangelie op aarde is in haar volheid. Ik hoop eens voor eeuwig met elk van jullie te leven met Hemelse Vader en Jezus Christus. Ik zal heel veel aan jullie denken vrijdag. Ik hou van jullie heel heel veel. Vergeet nooit wat een zegen jullie allemaal voor mij zijn!!! en dat Hemelse Vader van jullie houdt!

Liefs,

jullie elder

1 opmerking:

  1. Wat fijn dat je de geest zo sterk voelt en dat het zendingswerk zo goed gaat. Hier in Den Haag gaat het ook goed 12 feb hebben we weer een doopdienst in leiden. ik ben inmiddels wijkzendingsleider geworden. Wat fijn dat we je belevenissen kunnen lezen, martijn is 18 geworden en bereid zich voor op een zending. we bidden voor jou en het zendingswerk.
    vr.gr.
    Martin

    BeantwoordenVerwijderen