woensdag 29 december 2010

De wil van de Heer als eerste zetten

Hi allemaal,

Een beetje laat, maar beter laat dan nooit. De dag na Kerst in Engeland noemen ze Boxing Day (soort tweede kerstdag) en omdat normaal iedereen op Kerst en Boxing Day vrij is en het nu in het weekend was, was iedereen hier dus maandag en dinsdag ook vrij. Dat maakte het een beetje lastiger voor ons omdat we dus niet meer naar de bieb konden. Volgende week hetzelfde verhaal op maandag. Dus ik weet nog niet wanneer ik dan ga mailen.

Nou, we hebben elkaar weer gesproken. Ik moest wel lachen pap toen je schreef dat moedersdag nog maar 4 maanden en 12 dagen weg is, nog maar 4 en 10 dagen vanaf vandaag dan denk ik... To be honest, ik denk er niet te veel aan. Ik denk omdat ik hier zo druk bezig ben met andere dingen. Natuurlijk kijk ik er heel erg naar uit om jullie weer te spreken, maar ik hoop dat mijn focus op het werk me daar me niet te veel aan doet denken. Ik vond het heerlijk om met jullie te spreken. Volgende keer zien we elkaar ook via Skype!! Leuk! Ik had achteraf het gevoel dat ik erg veel aan het woord was en jullie meer had moeten vragen maar ik ben blij dat jullie zo enthousiast zijn om alles van mij te horen. Afscheid nemen en de telefoon ophangen is altijd moeilijk en ook ik moest tranen wegpinken.... maar ik ben altijd juist dankbaar voor zulke momenten, want het laat mij weer weten dat onze band nog steeds zo sterk is, en ik denk zelfs sterker dan voor dat ik op zending was.

Ik was ook heel erg dankbaar voor je gebed, pap. Je bad met bijzonder veel geloof! Dank jullie wel voor jullie geloof en voor jullie gebeden. Maak je niet druk om mij, ik ben lekker druk bezig hier. We hadden een etentje met kerst op zaterdagavond met een familie en dat was goed. Op zondag kwam één van onze onderzoekers Tina naar de kerk!!! JOEPIE en we gaan haar vanavond uitnodigen om gedoopt te worden op een specifieke datum. Na de kerk hadden we een etentje met een hele leuke familie van de Filippijnen, de Lingads familie. We hadden een leuke etentje met hen en na afloop nog even gepraat en een opbouwende gedachte gegeven.
Daarna vroeg br. Lingad een zalving, want net als mamma voelde hij zich helemaal niet zo toppie. Het was ietsjes beter, maar hij wilde toch heel graag een zegen ontvangen. Ik deed de zalving met olie. Het was bijzonder want ik denk dat het weer eventjes terug was, dat ik iemand een zalving heb gegeven. Maar toen ik met de olie werkte en mijn handen op zijn hoofd legde, voelde ik een hele bijzondere sereniteit, vrede en kalmte. Ik voelde de macht van het priesterschap echt door mij werken. Dat was dus heel bijzonder en een getuigenis versterkende ervaring.

Ik heb een paar foto's gemaakt, maar ik wilde op maandag jullie het pakje sturen, maar het pakje dat ik had gekocht was te klein!! AAAH!!! Irritant! Maar ja, dus dat doe ik volgende week! En ik zal dan ook alle foto's sturen, ik denk dat jullie het leuk zullen vinden en het is maar iets kleins.

De laatste tijd ben ik heel veel aan het leren. We spraken gisteren in District Meeting over ‘De 4e zendeling’. Het is een 30 pagina's lang onderzoek over verschillende soorten zendelingen. En niet om ons in een hokje te plaatsen, maar juist om te zien dat we zelf onze keuzes in de hand hebben. En een vierde zendeling is een zendeling die alles volledig overgeeft aan de Heer. Zelfs zijn eigen verlangens en hoop. Niet dat je niet meer om die dingen geeft, maar om in alles eerst de wil van de Heer te doen en dat is echt iets waar ik ook veel aan ga werken. Om mij volledig aan de Heer te geven, om Zijn wil te laten geschieden. En dat gaat dan ook samen met tegenwerking. Als het moeilijk is, zo lang ik maar de wil van de Heer doe en een instrument probeer te zijn in Zijn handen, dan kan ik tevreden zijn met wat we bereiken, ook al is het niet precies wat ik voor ogen had.

En vanmorgen las ik Alma hoofdstuk 29, dat is waar ik nu ben in het Boek van Mormon en Alma spreekt precies over ditzelfde of in ieder geval dat was wat ik eruit haalde. Want Hij wil als een engel zijn en het evangelie aan iedereen verkondigen, maar dan beseft hij dat als hij doet wat de Heer hem heeft geboden om te doen, namelijk een instrument zijn in Zijn handen, voor whatever the Lord sees fit, dan kan hij tevreden zijn. En ik denk dat ik soms te veel stress over alles wat ik moet doen en over mijn wil, en niet genoeg denk: wel, want wil Hemelse Vader voor mij? Als we onze wil over geven aan Hem, dan kunnen we volledig content zijn met onszelf in alles wat we doen. En hoe doen we dat??? Dat is altijd de grote vraag en ook na de Districtsvergadering was ik er nog niet volledig uit, maar het komt er op neer dat we simpelweg op onze knieën gaan en zeggen: Heer, hier ben ik, dit ben ik, met al mijn talenten en verlangens en ik geef nu alles aan U. En als we dat doen in ons hoofd, dan zal ons hart vanzelf volgen. Zodat ik dan echt met heel mijn kracht, macht, hart en gedachten Hem kan dienen.

Nou, ik moet er vandoor. Maar ik wilde met jullie delen hoe de Heer met mij nu aan het werken is. Ik hoop dat het begrijpelijk is en niet saai… hahahahah!!!

Oooh voor ik het vergeet, joh, stom zeg, gisteren hebben we diverse onderzoekers uitgenodigd om gedoopt te worden en één van hen aanvaarde!!! Haar naam is Maria Crittell, zelfde leeftijd als Jean, maar uit Madeira! We gaan haar voorbereiden voor de 22e januari!!! Dus daar zijn we heel erg enthousiast voor! Ze begrijpt nog niet alles, maar gisteren was de eerste keer dat we haar onderwezen!! We proberen nog steeds contact te maken met Dave, maar hij heeft nog niet gereageerd.

Ik wil iedereen heel erg bedanken die mij geschreven heeft met Kerst of voor mijn verjaardag.
Voor alle kaartjes en cadeautjes en gedachten aan mij. Iedereen van de kerk, maar ook mijn familie, ooms, tantes en oma’s en mijn goede vrienden. Dank jullie wel dat jullie zo aan mij denken en voor mij bidden. Dat vind ik zo erg lief. Mamma, ik hou van jou! Heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!! Ik hoop dat je je nu al weer iets beter voelt en niet meer ziek bent! Een dikke knuffel vanuit het redelijk warme Guernsey!

Ik hou van jullie!!! Cait, ik hoop dat je theorie examen voor rijles goed is gegaan?! Je kan het! Als er iets is dat Hemelse Vader ons wilt leren en ook mij is, geloof in Hem maar ook in jezelf!!! Bennie, ga zo door!! Wat een super bijzondere ervaring man, ik heb het ook met elder Russon gedeeld en hij was ook onder de indruk!!!! Wat goed dat je het Boek van Mormon leest! Geweldig, dat is de bouwsteen voor ons getuigenis!!! Ik weet dat het waar is! Ik kan het voelen als ik het tik nu!!! Wat lief Cetta, dat Kilian je nog even belde!!! Wel een beetje buiten het handboek ;) haahaha, maar heel heel lief!!

Ik hou van jullie!

tot volgende week,

liefs jullie elder

Geen opmerkingen:

Een reactie posten