maandag 8 augustus 2011

Como estas?

Ola mi familia,

Como estas? (hoe gaat het met je?) Well, I hope that was good Spanish, why am i writing in English? Oke, hoe gaat het met jullie?? Wowooww! Het is zo'n gekkenhuis hier op het moment! Alles gaat goed, maar een gekkenhuis.

Bennie, je ziet er goed uit man met je korte haar, I like it! Ik heb vandaag mijn haar geschoren, vanmorgen, maar niet zo kort als jij! Hahah! Maar het moest weer wat korter. Ik heb trouwens ook vandaag nieuwe schoenen gekocht. Het was weer nodig. De andere schoenen zijn door de dienstbetoonprojecten en ook door voetballen een beetje lelijker geworden, maar ik hou ze nog wel om er verder mee te werken.

Wauw, wat een gaaf JOVO kamp, man! Het klinkt allemaal weer als een super gave tijd. Hoe kon je dan ook anders verwachten. Wat gaaf vooral om te horen dat de getuigenisvergadering altijd weer zo super ongewoon bijzonder geestelijk was. Ik hou van dat soort vergaderingen. Een aantal weken terug toen elder Kopiske hier was, deelde hij dat als we voorbereid komen en echt eerlijk met onszelf zijn en een vraag voor onszelf op papier zetten, dat gedurende de meeting de vraag door de Geest zal worden beantwoord. Ik geloof dat en heb het zelf een aantal keer mogen ervaren. Ik denk dat dat één van de redenen is dat de getuigenisvergaderingen na zulke kampen altijd zo goed zijn omdat iedereen er uit op pikt waar zij of hij naar op zoek waren.

Ik ben blij dat jullie me weer wat foto’s hebben gestuurd. Ik geniet daar erg veel van. Jullie zien er allemaal ook heel goed uit, zo veel meer volwassen ook. Vooral Ben! MAN, je bent gegroeid. Ik heb vorige week een email uitgestuurd naar president Shamo maar nog geen reply gekregen op het verzoek of ik daar @ the Temple mag zijn die dag. Ik zal het nog een keer sturen en vragen. Dus dan laat ik het jullie volgende week weten.

Ooh ja het pakketje! Dat is zo geweldig van jullie. Well.... zaterdag de 20ste hebben we in Kennington een culturele avond met de wijk en ik hoop dat ik by then mijn pakje zal hebben, zodat ik wat dingetjes kan laten proeven aan de leden daar! Ik zal er natuurlijk ook wat dingen uit halen voor mijzelf, maar ik wil heel graag mensen wat typisch Nederlandse dingetjes laten uitproberen. Ik zat al na te denken over spijkerpoepen omdat ik de spullen daarvoor gewoon hier kan halen. Zouden jullie een Nederlandse vlag in mijn pakje kunnen doen? Stroopwafels kan ik ook hier kopen, dus dat hoeft niet perse, alhoewel een lekker vers pakje voor mijzelf niet gek zou zijn!! hahAHAH!! Nee, verder niets, misschien dat jullie nog een keer aan iemand kunnen vragen of ze nog wat zendelingen muziek hebben, dat zou cool zijn, alhoewel elder Rojas ook heel veel muziek heeft.

Nou hier gaat alles redelijk goed. Ik mag echt niet klagen. Op zaterdag gingen we naar een sportmorgen met de wijken Peckham en Kennington. Oo ja, mijn adres is hetzelfde! Want we zijn in de Peckham flat gebleven. Dat is nu dus een 5 man flat. Elder Henderson en elder Joel en elder Antileo zijn een companionship en dan elder Rojas en ik. Rojas=(Roohaas) het betekent rood in het Spaans. Dus dat is echter maar tijdelijk. Elder Henderson gaat binnenkort met een andere zendeling die weer terugkomt van een knie operatie. Na het sporten gingen we een aantal leden helpen in hun winkeltje, Dus het was een gekke dag. Niet zo veel zendingwerk, maar de leden zijn echt super vriendelijk en heel geduldig met mijn Spaans. Ze gaven mij en elder Rojas een football shirt waar ik nu heel erg trots op ben, van een Spaans team. Maar daarna maakte ze eten voor ons en daarna onderwezen we haar broer en zijn vrouw. Zij zijn nu nieuwe onderzoekers. Ze zijn sterk in hun eigen geloof en hebben de lessen al een tijdje van andere zendelingen ontvangen maar ze zeiden dat ze nu toch wel iets anders konden voelen. Iets speciaals... dus dat is heel goed. Ik kon ook voor het eerst mijn getuigenis in het Spaans delen, dus dat was heel fijn en ik voelde de Geest ook al was het in een andere taal.


Ik ben vooral heel erg dankbaar voor elder Rojas. Hij is gek genoeg ook heel erg dankbaar voor mij. We wilden altijd al collega’s zijn en nu zijn we dat. We hebben veel coole ervaringen gehad. Ik ontmoet nu overal latino’s en Spaanssprekende mensen en we hebben een paar keer gehad dat mensen ons Spaans hoorden oefenen bij de bushalte of op de bus en dat ze naar ons toen kwamen met meer vragen. Het leren gaat langzamer dan ik dacht. Dat is het enige dat mij dwars zit. Ik wil zo graag met de leden communiceren en ik kan normaal hen enigszins verstaan maar niet gek veel en dat is moeilijk voor mij. Ik weet niet wat Hemelse Vaders reden is om mij nu hier te hebben, maar ik geloof dat er een reden is. Ook elder Antileo, die voor nu met elder Joel is, helpt mij met het leren van Spaans. Hij komt uit Chili.

Nou, ik moet gauw president gaan mailen, maar zouden jullie kunnen bidden dat ik Spaans kan leren. Dat doe ik ook en ik heb het echt nodig!
Ik hou van jullie zo giga veel, Ik ben zo dankbaar dat wij gezegend zijn met het evangelie.
Ik weet dat met geloof alles mogelijk is. Net als het zegt in ether 12. Dus ik kan Spaans leren. Ik ben dankbaar voor elder Rojas en de branch (gemeente) en dat zij allemaal zo geduldig met mij zijn. Tijdens het avondmaal in de Spaanse wijk, was ik aan het bidden en ik bad dat ik de taal zou leren en ik voelde de Geest fluisteren, be patient with yourself, or ser patiente...
Hieronder nog een fotootje van mij, elder Joel en Sharon die net gedoopt is.

Nou tot gauw weer, veel plezier deze week. Hou van jullie!

Daantje


Geen opmerkingen:

Een reactie posten