dinsdag 30 augustus 2011

Zendelingen weten ook niet alles, maar ik weet wat ik in mijn hart weet, dat het Boek van Mormon echt waar is.

Hello allemaal,

Heb je je ooit een beetje minder gewaardeerd gevoelt of laag en dan opeens is er iemand die zoveel van je houdt dat hij of zij je weer omhoog trekt?

Ja, zo voelde ik me me voor some reason deze week best veel. Ik kan niet precies zeggen waarom, niet omdat ik het niet wil vertellen, maar er zijn vele redenen. Het was een stressvolle week voor mij persoonlijk. Maar nu achter een PC in een internetcafeetje in Peckham, kan ik jullie liefde weer zo sterk kan voelen. Ik ben zo zo dankbaar voor jullie. Ik ben zo dankbaar en vind het zo afgrijselijk dat ik het niet in andere woorden kan overbrengen. Maar ik hoop dat jullie mijn waardering voelen. Jullie zijn heel bijzonder voor mij. Ik voel me weer veel beter.

Ik ben zo blij om te horen dat Shaila nog steeds zo sterk is. Ik was haar huisonderwijzer en ben verheugd om te horen van haar betrokkenheid! Aankomende zaterdag hebben we een missionwide conference met elder David A. Bednar!! Gaaf!
Op onze laatste conferentie met een algemene authoriteit, elder Kopiske, nodigde hij ons uit om voorbereid met vragen naar vergaderingen te komen. Dus ik heb het idee nu om met de vraag te komen: hoe kan ik sommige mensen helpen om terug te komen naar het evangelie? Wat kan ik hier vandaan doen? Misschien dat de Geest mij in de vergadering zal bekendmaken met iets dat ik voor die persoon kan doen.

Is er nog iemand anders die jullie willen dat ik schrijf? Voor Cetta ben ik iets aan het maken met elder Rojas. Zo hopelijk zal ze het snel kunnen krijgen. Ik zal het proberen deze week te sturen. Ik kijk echt heel erg uit naar de Conferentie met elder Bednar. Het gaat weer een geestelijk hoogtepunt worden in mijn leven, dat hoop ik.

Nou deze week op donderdag hadden we elder Rojas verjaardag. Ik heb een boel foto's voor jullie en zal proberen die te sturen. Dat was dus wel heel leuk. We gingen eten in een Boliviaans restaurant en dat was best lekker. Daarna spraken we met de mevrouw in het restaurant die ons had bediend. Ze heeft een zoon van 17 en wil dat wij hem helpen om dichter to God te komen in zijn leven! Bijzonder hè! We zien haar morgen weer.

Het werk gaat redelijk goed. Heel goed vergeleken met andere gebieden, maar ik heb het gevoel dat er nog zo veel meer is dat ik kan doen. En ik doe het niet! Voor mijn gevoel.....
Ik leer een heleboel deze transfer. Ik heb geleerd dat geestelijke vooruitgang en zelfs eeuwig leven een persoonlijke 'zaak' is. WIj moeten net als Paul zei, onze eigen salvation (zaligheid) bewerkstelligen en plannen. Wij zijn dus niet verantwoordelijk voor de zaligheid van anderen. Dat klinkt gek maar laat me het uitleggen. Ik bedoel het op deze manier. Als een zendeling besluit om ongehoorzaam te zijn en je doet alles dat jij weet te doen om hem te helpen en hij volgt niet jouw raad, dan moet je het leren loslaten en je geen zorgen er meer om maken. Ik doe dat veel te weinig en maak me volgens elder Rojas een beetjete veel druk over dit. Ik weet niet zo goed hoe ik het moet uitleggen. The way others decide to exercise their agency is not our responsibility, if we've done all we could. (De manier waarop anderen hun eigen wil uitoefenen, is niet onze verantwoordelijkheid, als we alles gedaan hebben wat we konden.) Daarom kunnen wij als zendelingen alleen mensen uitnodigen, niet forceren. Nou, ik leer dus meer een beetje los te laten en niet al die zorgen op mijzelf te storten.

Verder gaat het goed met Rose. Gisteren in de kerk was ze erg onrustig echter. Ze is wat ouder en heeft het moeilijk met het opgeven van roken en ze begrijpt de importance van de herstelling niet helemaal meer. Dus dat maakte haar in de war (allemaal dingen waar ik me dan dus druk om maak). Maar we zien haar deze week en hopelijk gaat alles weer voorspoedig.

José komt op vrijdag terug van Portugal en hopelijk is alles goed met hem. Ik hoop dat hij nog steeds gedoopd wil worden op de 14e september.
Ik kan niet geloven dat september al zo dichtbij is en oktober!

Nou, verder is er een dochter van een recente bekeerling en we onderwijzen haar nu meer en meer. Ze maakt goede vooruitgang. Op zaterdag hadden we een hele bijzondere les met haar. De Geest was heel sterk en de woorden die werden gesproken waren niet de onze, maar door de Geest ingefluisterd. Het was zo bijzonder. Want ik zei iets en ik was mijzelf tegelijkertijd ook aan het onderwijzen. Het was iets wat ik zelf ook heel erg nodig had op dat moment. Ik kan het nog herinneren. Ik zei dat de kennis in ons hoofd en de kennis in ons hart is niet hetzelfde. Spiritual en normal knowledge, of zoiets. Want haar 'bezwaar' was dat ze niet genoeg wist en ze wilde meer uit het Boek van Mormon lezen terwijl ze ons eerder met veel convictie vertelde, dat ze wist dat het Boek van Mormon waar is of het in ieder geval sterk gelooft. Dus.... en dat is waar het om gaat. Zendelingen weten ook niet alles, maar ik weet wat ik in mijn hart weet, dat het Boek van Mormon echt waar is. Dat dit het evangelie is van Jezus Christus en hoewel ik niet alles weet, dat weet ik en dat is voldoende en elke dag studeer ik om dat getuigenis te versterken en ook om mijn begrip en kennis van het evangelie te vergroten.

Nou goed ik hoop dat alles een beetje sense maakt.

Hi again,

Even de eerste mail verstuurd. Deze computers zijn een beetje dodgy, dus dan hebben jullie in ieder geval de eerste mail in case something happens. Oke, well...

Ik heb jullie zo beetje alles verteld dat ik wilde vertellen. Het gaat dus best wel goed.

Dank jullie allemaal zo zo veel!! Vertel Onne ajb, dat ik hem heel erg dankbaar ben voor de bijzondere uitnodiging om deze geweldige ervaring met hem en de jongens te hebben gehad. Het was één van die geestelijke ervaring die ik voor altijd in mijn hart zal dragen.

Ik hou van jullie! Wees sterk! Jullie betekenen zo veel voor mij!

liefs Daantje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten