donderdag 15 september 2011

Waar ben ik? Met wie ben ik?

Hi allemaal,

Hier ben ik weer. Waar ben ik? Met wie ben ik? Het zijn nog allemaal vraagtekens voor jullie en voor mij is het al bekend? Hoe ging het met de doopdiensten? Nee, dat is flauw! Oké, ik ga het jullie nu lekker allemaal vertellen!

Waar zal ik beginnen? Ik begin met elder Rojas en elder Joel. Maandag was dus heel heel maf. Voordat ik jullie mailde hadden Elder Rojas en ik die morgen een teach met José, welke heel goed ging. Hij was zo voorbereid en zo klaar ervoor! Daarna een lunch met z'n allen in de Subway en daarna elder Joel’s koffers opgehaald en naar het treinstation. Daar elder Rojas en elder Joel op de trein gezet, die gingen die avond naar het huis van president Shamo om daar een gezinsavond te houden. (We hoorden later dat ze ook Toy Story drie hebben te zien gekregen, hahaha!) De volgende morgen gingen we naar het huis van Kimberley en Michelle, de nichtjes van Sharon. Michelle zou die avond gedoopt worden en haar ouders wilde er graag met ons over spreken voordat het allemaal zou gaan plaatsvinden. Dat was een gave ervaring. De ouders zijn heel koel, maar ze openden zich redelijk goed naar ons. Ze gingen akkoord met de doop van Michelle voor die avond en de moeder zou er ook bij zijn om het allemaal te zien. Wie weet, op een dag kunnen ze allemaal het evangelie aanvaarden en als een gezin in het evangelie verenigd zijn!
Daarna kwamen elder Joel en elder Rojas terug om een lunch met ons en een lid te hebben. Haar naam is Mamma Tikka, or that's how she is known among all the missionaries. (of wel dat is hoe ze bekend staat onder alle zendelingen) Ze is 2 jaar geleden gedoopt en heeft altijd de zendelingen over voor een lekkere grote lunch! Ook dit keer weer en pappa Keith maakte het allemaal klaar. Ik moet jullie de foto's later sturen. Mijn camera was leeg, dus ik moet het even opladen later. De rest van de dag was vooral voorbereiden voor de doop. Michelle heb ik nooit echt onderwezen. Natuurlijk heb ik haar ontmoet toen we Sharon onderwezen, maar ik heb haar niet echt kunnen helpen of onderwijzen omdat ik toen tegen die tijd naar Kennington ging. Daphne echter wel! Het was echt heel heel gaaf haar zo ver te zien hebben komen. Ze is de vriendin van een recente bekeerling en is heel enthousiast. Ze is zo veranderd. Zo blij en vrolijk. Samen met haar vriendin is ze nu dus in het evangelie. Ik zie die twee wel als een Jonge Vrouwen presidium! Ze is echt heel bijzonder. Ze is rond de 25 plus.
Nou, de doopdienst verliep heel goed.

Die middag kregen we ook te horen wat er zou gebeuren met moves (overplaatsingen), want moves was verschoven naar woensdag. Ik was dus een beetje gestrest omdat er zoveel dingen in mijn hoofd omgingen. Maar terwijl we “Ik ben een kind van God” aan het zingen waren in de doopdienst, voelde ik met heel rustig worden en een gevoel dat alles wel goed komt. Dat mooie en geruststellende gevoel van de Heilige Geest, de Trooster, or in English, the Comforter.

Nou wat is er dus gebeurt!!! Ik ben nu niet meer in Kennington. Ik ben weer in Peckham! Dus ik ben terug! Natuurlijk was ik hier all along al in Kennington, maar nu onderwijs ik dus weer in het Engels.... en misschien hier en daar nog een beetje Spaans... haaahhaaa! Ik vind het jammer om niet meer in Kennington te zijn, maar ik denk dat het beter is. Ik kan nu een beetje Spaans spreken maar nog steeds niet veel, dus ik denk dat ik meer effectief zal zijn hier. Elder Antileo is nu een trainer en heeft een nieuwe zendeling uit Argentinië, elder Mansilla. Zij zijn op het moment nog in de tempel voor een nieuwe zendelingentraining. We weten nog niet hoe we alles gaan doen. Want ik ben niet in Peckahm geweest voor de laatste 6 weken en dingen zijn alweer veranderd, vooral qua mensen die zij onderwijzen. En elder Antileo moet mij vervangen, maar ik nog nooit in Kennington geweest. We blijven dus waarschijnlijk voor een tijdje met elkaar in een flat om elkaar te helpen om de area’s over te nemen.

Nou, met wie ben ik dus!! !Wat een spanning! Ik ben met elder Smyth! Uit Noord Ierland! Hij lijkt me een goede kerel. Ik kende hem niet voorheen, alleen van hem gehoord en hier en daar een keer ontmoet. Ik ben nog steeds een ZLI(ZoneLeider) met hem. Hij komt uit een plaatsje genaamd Londonderry en het is zijn eerste keer in London. Hij is vooral in het westen van de zending geweest, wat relatief anders is dan het oosten en vooral van Londen. Londen is veel drukker en veel meer verschillende culturen. Hij heeft echter ook nog maar 6 weken over!! Hij gaat eind oktober naar huis!!! Aaah, al mijn collega’s gaan naar huis! Elder Joel en elder, Rojas, elder Carr, elder Foong en nu ook elder Smyth in 6 weken. Maar goed.... het wordt denk ik, wel heel gaaf, Ik heb gehoord dat hij een hele goede zendeling is en ik denk dat we het ook goed met elkaar zullen vinden.

Hier ben ik weer, ik ben nog steeds een beetje nerveus dat opeens de computer het begeeft, omdat het me eerder is over komen, dus ik doe het dan maar zo!

Nou, ik moet jullie echt over gisteren vertellen. We kwamen terug van Reading waar elder Smyth en ik elkaar moesten ontmoetten. Ik zag trouwens ook Erik of elder van der Put. Hij gaat naar Croyden, dus hij is relatief dichtbij. Hij is samen met elder Christensen, een zeer goede zendeling zover ik kan inschatten. Dus we gaan het zien!!

Nou gisteren. Elder Smyth en ik gingen meteen naar huis van Reading en dropten de koffers en meteen naar de kapel voor de doopdienst en alle voorbereidingen. Alles ging goed. We kregen de boiler aan het werken. Ik gaf de sleutels terug aan de gemeentepresident voor de boiler room en elder Rojas kwam binnen lopen met zijn familie!! AAH!! Gek !!! Ze hadden hem die morgen opgehaald. Toen het water hoger kwam, kwamen we er achter, was ik met mijn duffe koppie vergeten, dat het doopvont niet vanzelf stopt! En de gemeentepresident was weer naar huis om zijn kids op te halen, konden we dus niet de boiler en het water uitzetten!! AAHAH!!!! Ik dus mijn schoenen uitdoen en sokken en het water was echt heel hoog. Als het een tree hoger kwam, zou het de toiletten in gaan stromen!!! Dus ik hangend aan de railing de plug een beetje uit positie geduwd, zodat het water weg kon stromen. Gekkenhuis, dat 3 of vier keer herhaald en toen kwam de gemeentepresident. In de meantime, kwam José en hij moest zich omkleden en elder Rojas had met zijn vader zijn koffers uit onze flat opgehaald en ging zich omkleden. Nou alles kwam goed en er was een zeer zeer goede opkomst. Ik heb redelijk wat foto’s en moet die maandag aan jullie showen.

Eén van de beste momenten was dat toen José uit de kleedkamer kwam lopen in het wit. Zijn vrouw, een lid, zag hem en raakte heel heel ontroerd. Ik denk dat iedereen precies begreep waar ze doorheen ging. Ze gaven elkaar een lange knuffel, het was zo BIJZONDER!!! Eindelijk.... dat was het gevoel dat iedereen had. Eindelijk is dit gezin verenigd in het evangelie!! De oudste dochter Mhara gaf een toespraak en zijn vrouw Maria en zijn jongere dochter Lisandra een gebed! Alhoewel ik hier op het laatste moment aankwam, de laatste 6 weken, was het zo bijzonder en voel ik met toch heel dicht bij die familie. Het is een bijzondere familie en ze vroegen of ik wilde doorgaan met hen bezoeken. We moeten maar zien hoe we dat doen. Na afloop hem een knuffel gegeven. Het was zo bijzonder. Ik kan het moeilijk beschrijven, maar iedereen was geraakt en verheugd en ook hij. Hij is zo sterk, zijn getuigenis is zo krachtig! Hij zal een leider in de kerk worden!

Nou tot slot vandaag. Elder Rojas gedag gezegd en veel foto's gemaakt. Zit ik met elder Smyth op de bus, realiseer ik met dat (elder Rojas was nu al een half uur geleden vertrokken ), dat hij me nooit de sleutels tot onze flat had teruggegeven. Dus ik belde hem op zijn zus' telefoon, waarvan hij mij eerder die morgen had gebeld. Gelukkig, hij nam op en ja hoor, dus hij: “OOOHH neee!!! Oké, we moeten terug.” Nou voor ons was het niet zo ver, maar voor hen natuurlijk wel! Zij terug, toen ik de auto zag aankomen, rende ik er naartoe en elder Rojas rende eruit. En wij elkaar weer een knuffel gegeven!! En natuurlijk hij er weer gauw vandoor. 4 uur rijden en het was al over tienen toen!!! Maar ik was eerlijk gezegd heel blij om nog een tweede keer gedag te zeggen., Het was ook tegelijkertijd zo onwerkelijk. Zijn familie is net als onze echter, girl boy girl boy!!! COOL!!! Ik wil echt in contact met hen blijven!!
Elder Rojas, was dus vanmorgen om half 7 ontheven en zit nu in een college zaal!! Gek hè!! Niet te geloven!!

Nou ik ga er weer vandoor, moet president nog e-mailen!! Ik hoop dat jullie hebben genoten van de mail. Ik heb de lenzen ontvangen en zal ze gaan dragen. Dank jullie wel voor de brief. Cetta verjaardag’s ding zit in de bus, sorry dat het zo laat is!!!

Ik hou van jullie!!!

Tot maandag en groetjes daar!!

liefs,

Daantje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten