maandag 20 februari 2012

Ik weet dat als we ons hart naar de Heer keren, we er nooit alleen voor staan.


(tja we maken regelmatig een lange rit...... )

HALLO!!!

HEY PAP, HARTELIJK GEFELICITEERD!!!! Man, 50, mooi getal!!! Haahahahah! Je bent een halve eeuw oud!! Hahahahaaaa! Grapje! Ik ben heel blij dat je volgens mij toch wel een goede verjaardag hebt gehad! Ik ben echter nog steeds opzoek naar een kado en als het zo lang duurt als voor Cait en Ben, dan neem ik het wellicht met me mee naar huis. Misschien koop ik iets voor mam en jou samen, want dat is altijd leuk en ik denk niet dat ik iets voor mamma had gekocht toen zij jarig was in december.
Heel heel hartelijk gefeliciteerd!!!

Caitje, wat fijn dat je zulke mooie cijfers hebt!!! Wat gaaf en geweldig dat je zelfs een 6 had voor een toets waarvan je bang was onvoldoende te hebben!

Dank je wel mam, voor alle foto's. Het is zo heerlijk om jullie allemaal te zien.
Ik zal proberen wat meer te schrijven dan vorige week. Dat was een erbarmelijk korte letter! Maar goed, ik schrijf jullie nu eerst en later president.

We hebben hier een goede week achter de rug. Het gaat heel heel goed met Sue Mills. Dus ja, ik denk zeker dat jullie gebeden werken! Dank jullie wel allemaal!! Ze kwam voor de tweede keer naar de kerk deze zondag en had het heerlijk naar haar zin. Ze herkende schriftteksten van haar eigen studie uit het Boek van Mormon. Ze wil heel graag meer leren en meer begrijpen en elke morgen staat ze dus een uur eerder op om de schriften te lezen en het evangelie beginselen boek te lezen, is dat niet amazing!!! WOOW!!! Ze wil ook heel graag haar roken en drinken opgeven en gaf al aan dat ze het niet geregeld doet en gewillig is om op te geven. Alhoewel roken moeilijker zal worden, maar we hebben haar nog niet het Woord van Wijsheid onderwezen en toch denkt ze er al aan. Haar broer die dus aan het terugkomen is van minderactief zijn, helpt en verteld haar een heleboel wat heel goed is, want wij zagen haar slechts eenmaal deze laatste week voor zondag, maar ze spreekt zeer regelmatig met haar broer. We hopen dat hij haar uiteindelijk kan dopen en ook hopen we wellicht aankomende zondag met hen tweetjes en de zendelingen daar naar de Temple te gaan om het te bezichtigen en om een haardvuuravond bij te wonen van pres. Shamo, het is net over een uur rijden. We zien haar vanavond weer en zullen het er dan met haar over hebben. Ze geniet echter heel erg van de kerk. Ze voelt zich goed over de dingen die ze leert en ze krijgt zoveel steun van de wijk. Ze zat toch wel een extra half uur te praten met diverse leden na afloop van de Relief Society (Zusters Hulp Vereniging).

In zondagsschool gaven wij de klas en ik deed de push-up challenge en we deelden koekies uit. Dus ik ben een beetje sore. Daarna speelden we deels "Finding Faith in
Christ", zodat we haar meer konden onderwijzen over de Heiland. Het was een goede les. Dus blijf maar bidden voor haar. Helaas kwam de Wei family niet naar de kerk gisteren. Het gaat goed met hen maar ze prioriseren andere zaken, zoals school en werk. Grappig dat ik daar nu tegen aanloop als zendeling, want dat deed ik voorheen ook. Ik hoop dat te veranderen als ik terug ben en niet meer op zondag te studeren, als ik het kan. Dat is mijn doel.

Vanavond zien we ook Sue’s dochter Emma en we hopen ook haar te beginnen te onderwijzen van nu af aan. Het zou fijn zijn voor Sue om dit als een gezin met haar kinderen te doen. Haar oudste zoon is er echter allemaal niet zo onder de indruk van.

Gisteren hadden we ook een heerlijk eetentje met de Reed family. Dat was de eerste keer, maar ik was er toch wel heel erg blij mee. Robbie, hun zoon, helpt ons enorm met onderwijzen. Hij is zeer voorbereid en bereid zich voor om tegen de zomer op zending te gaan. Hij heeft binnenkort zijn medische check en dergelijke. Grappig, want dat had ik ook tegen de tijd dat elder De Mass naar huis ging.

Ja, voor Bennie. I sprak met president Shamo na afloop van de zoneconferentie want ik moest nog steeds mijn interview hebben en hij zei dat hij op de hoogte was, dat jullie hem de brieven hadden gestuurd. Hij is een zeer zeer drukke man, maar ik legde het opnieuw aan hem uit en hij zei: “They won't let me do that unless he's 16”. Dus helaas gaat dat hem niet meer worden. Hij vroeg me om dat aan jullie door te geven, dat het dus niet toegestaan is om dat te doen tenzij Bennie over 16 is. Het spijt me Bennie, het zou zo geweldig zijn geweest om samen met je hier aan het werk te gaan!!! Maar zoals ik al zei, er is nog genoeg werk in Nederland te doen, dus dan moeten we daar maar aan de bak, toch?

Nou, wat verder? We hadden dus een hele goede zoneconferentie. De jonge vrouw, die Mary speelt in de nieuwe New Testament Movie van de kerk op lds.org, kwam op bezoek tijdens de zoneconferentie en deelde haar ervaringen en ze zong natuurlijk ook eventjes voor ons. De hele conferentie was zeer in het teken van niet bang zijn voor wat mens kan doen, maar vertrouwen in de Heer. Dat is zo belangrijk. Eén van die dingen die ik echt heb moeten leren en nog steeds zeer aan het leren ben. Zuster Shamo sprak vooral over John 6 waar de Heiland de mensen ( die hij zojuist met brood en vissen heeft gevoerd, dat wonder weet je wel?) onderwijst over zichzelf en over het belang om Hem te volgen en dat tegen het einde van dat hoofdstuk het zegt dat velen van de disciples van dat moment aan Hem niet meer wilden volgen. En dat Jezus dan aan zijn apostelen vraagt: “Gaan jullie mij ook verlaten?”

Wouw! Dat is krachtig. In ieder geval een oogopener voor mij, want zo vaak onderwijzen we iemand boldly en ze aanvaarden het niet en je vraagt je af: well, waarom niet? En je begint te denken over wat je ze hebt verteld en als je twijfelt, begin je minder sterk te geloven dat wat je vertelde echt waar is..... maar ongeacht hoe anderen reageren op de waarheid. Dat verandert niet, dat het nog steeds de waarheid is! En dus net als de apostelen, moeten wij beantwoorden: “Nee Heer, waarheen zullen wij gaan? Gij zijt de Weg”. Of iets in die trend, zegt het. Dus het maakte me realiseren dat ik bold kan zijn en niet bang hoef te zijn of moet twijfelen wanneer anderen het niet ontvangen, maar om samen met de Heiland te staan, want Hij weet precies hoe dat voelt.
Dat is echter niet makkelijk hoor! Gisteren was een goede dag, maar ook een zware dag. Soms weegt alles gewoon snel op en voel je je bezwaard. Zo voelde ik me enigszins gisteren. De rest van de Zone heeft veel moeilijkheden en we proberen hen te helpen en suggesties te geven, maar we krijgen dusver nog niet zoveel feedback ervan en je vraagt je af: well, wat meer kan ik doen? De AP's in accounting gisteren gaven goed advies. Zij zeiden dat we goed op weg waren en dat we vooral op ons eigen gebied moesten focussen en dat als wij maar het goede voorbeeld geven, dan zal de rest ook wel uiteindelijk volgen. Wellicht naïef, ik weet het niet, maar ik denk dat het heel waar is. We kunnen ons maar blijven zorgen maken om de andere zendelingen, maar dat zal niets verbeteren. In feite zal het meteen onze attitude onderuit halen en dat is wellicht het meest belangrijke om een positieve houding te hebben. Dus daar gaan we samen aan werken.

Verder dan dit heb ik echter niet heel veel meer te melden. Ik zal proberen om jullie wat foto's te sturen van de zoneconferentie. OOOHH JJAAA!!! Ik heb nog een heel belangrijk bericht!! Lorraine Wilson is gedoopt!!! Onze onderzoekster in Peckham was zaterdag gedoopt en zondag bevestigd!!! GAAF!!! Elder Amundsen en ik hadden haar gevonden in begin december, denk ik, en begonnen haar te onderwijzen en nu is ze dus een lid vande kerk. Gaaf genoeg, belde ik Amundsen op woensdag om hem iets te vragen in regards to the Zone conference. En hij was juist op dat moment bij haar en ik sprak met haar. Ze is enorm gegroeid. Het is super gaaf om te zien hoe sterk ze nu is. Dat weet je niet of merk je niet echt wanneer je er bij bent ieder moment, maar ze was altijd super nervous rond om ons en onzeker over van alles en nog wat en toen ik met haar over de phone sprak, klonk ze heel zeker en sterk en vol geloof in haar besluit!! Gaaf hè!! Dus ja, dat was een goede blijde boodschap waarmee ik gisteren de week kon eindigen en vandaag deze brief!!

Hou van jullie!! Denk aan jullie. Ik weet dat als we ons hart naar de Heer keren, we er nooit alleen voor staan.

Lees Helaman 3:34-35

En zij hadden zich in hoogmoed verheven, zodat zij zelfs velen van hun broeders vervolgden. Nu was dat een groot kwaad, dat ertoe leidde dat het ootmoedigste deel van het volk grote vervolgingen te verduren kreeg en veel ellende moest doorworstelen.
Niettemin vastten en baden zij dikwijls, en werden steeds sterker in hun ootmoed, en steeds onwrikbaarder in het geloof in Christus, waardoor hun ziel met vreugde en vertroosting werd vervuld, ja, zodat hun hart gereinigd en geheiligd werd, welke heiliging tot stand kwam door de overgave van hun hart aan God
.”

Daantje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten