maandag 6 februari 2012

"Know that it is by grace that we are saved after all that we can do''.

Hi allemaal!!

Wat grappig om te zien dat ons kikkerlandje weer door bar en koud weer is getroffen. Jullie zijn gelukkig!!! Zeg je dat zo??? Nou, hier is het zeer zeker ook zeer koud, maar met een auto met ac mag je toch niet klagen hoor. Mijn tenen raken alleen heel koud, waarschijnlijk gewoon een slechte doorbloeding, maar geen problemen hoor. Hier is het overdag meestal tussen min 1 en min 4 of zo, niet te gek, en met mijn sjaal en long johns toch redelijk goed te doen. We hadden ook hier de verwachting van sneeuw en van ijs en dergelijke op zaterdag en zondag, maar het bleef uit. De sneeuw werd vervangen door koude regen en daar stonden we dus zaterdagavond in de koude drissling rain te kloppen op de deuren, haahahh! Nou goed, je kan er om lachen als je er op terug kijkt. Maar dus geen sneeuw.

Wat gaaf om te horen dat jullie het gebouw weer in kunnen. Ik moet zeggen dat ik enthousiast ben om van de foto's te zien hoe het allemaal is geworden, dus stuur er maar een heleboel!! Hebben ze het ringgebouw ook al gedaan, of laten ze dat voor wat het is???

Cetta, dank je wel voor je korte berichtje. Ik las het later in de week toen we terugmoesten komen om iets uit te printen van de mail van president. Veel succes met het afronden van je stage, wanneer eindigt het officieel????

Caitje, heb je nog meer resultaten terug van je examens? Ik denk regelmatig aan jullie, want we ontmoeten hier ook veel veel studenten en allen hebben zojuist ook hun examens gehad. Hoe is het gegaan met Jesse rijexamen? Ik heb er wel degelijk veel voor gebeden, laat het me maar horen!

Bennie!!! Hoe gaat het met het klaarmaken van het Avondmaal, vind je het leuk om dat te doen??? Voor je het weet kan je het Avondmaal inzegenen... Bereid je maar goed voor!! Afgelopen zondag hadden we een jongeman hier die het Melchizedekse priesterschap ontving. Het was zo bijzonder om te zien hoe zijn vader hem dat kon verlenen en een zegen kon geven. Dat deed me weer even terug denken aan alle momenten dat pappa ons een zegen mocht geven. Wat een voorrecht, wat een geweldige zegen om te hebben. Ben blij dat je er altijd klaar voor was om ons een zegen te geven, pap!

Well, wij hebben een redelijk goede week gehad. Het was heel erg op en down, echt bizar. We hadden vorige week dus een hele goede week. Some hele bijzondere mensen kunnen vinden maar geen van hen echt kunnen onderwijzen deze week. Bv. Tian, hij moet nu dus nog een week langer in Luton blijven voor some reason, maar goed we wachten het allemaal maar geduldig af. Onze afspraken vielen door en we begonnen min of meer van voor af aan. Niet dat we die mensen niet meer zullen zien maar gewoon niet afgelopen week. Dat gaf ons echter de tijd om weer meer mensen te vinden en met succes!! We hebben een Chinees gezin gevonden met een vader, moeder en zoon, Long, Hellen en Peter. Geweldig gezin en ze hebben al een geloof in Jezus Christus. We onderwezen hen voor het eerst gisteravond en het ging redelijk goed. Ze willen zondag naar de kerk komen en we gaan hen morgen een simplified Chinese Boek van Mormon brengen!! Gaaf!! En zo vonden we nog drie andere studenten. Twee waarvan ze ons meteen binnen lieten toen we op hun deur klopten!

Hierboven de Greenwich University
Dat is altijd spannend. Wanneer ze je binnen laten terwijl je net 2 minuutjes met ze hebt gesproken. Wat gaan we onderwijzen?? Waar gaan we van hier?? Het is denk ik ook één van de leukste dingen en gaafste dingen die je doet als zendeling.

Glenn is helaas nog steeds aan het worstelen en we moesten voor nu zijn doopdatum laten schieten. We gingen gisteren langs na een textmessage van hem en hadden een heel goed gesprek. Hij gaf aan dat hij heel heel graag door wilt gaan en dat hij zeker bijzondere dingen heeft gevoeld en de Geest heeft voelen werken sinds we zijn langsgegaan, maar de rest van zijn gezin heeft het er moeilijk mee. Zijn vrouw is helemaal niet gelovig. Zeker niet zoals hij en begrijpt dus niet waarom hij hier mee door wil gaan. We legden hem uit dat tegenstand altijd deel uit maakt van belangrijke beslissingen. Hij begreep dat goed maar wilt nu even een week nemen om zijn eigen beslissing te nemen. Hij wil er dus even tijd voor nemen om na te denken, want zei hij, als ik beslis om dit te doen, dan ga ik er mee door ongeacht wat de rest om mij heen zegt. Wij gaan waarschijnlijk later deze week dus ook voor hem vasten.

Alle verwachtingen die we voor deze week hadden gingen dus al gauw een hele andere kant uit. Het was echter toch nog steeds een hele productieve week, maar het was frustrerend met alle onverwachte tegenslagen en veranderingen. Elder Chu en ik konden er wel over spreken en het bracht me terug naar de meest gelukkige tijd die ik op zending had. Ik denk dat dat was toen ik in Mitcham was. Daar met alle tegenslagen en uitdagingen die ik daar had, was ik blij en gelukkig en volledig in rust en vrede met mijzelf en in het werk en we werkten hard. Ik denk dat het verschil met afgelopen week was en met toen dat ik meer realiseerde dat alles echt in zijn Handen is. Het is zo geruststellend en rustgevend wanneer we loslaten en begrijpen dat wanneer wij alles hebben gedaan, dat de Heer ons zal zegenen. Zie 2 Nephi 25:23 ''know that it is by grace that we are saved after all that we can do''.

"Want wij arbeiden ijverig om te schrijven, teneinde onze kinderen, en ook onze broeders, ertoe te bewegen in Christus te geloven en met God te worden verzoend; want wij weten dat wij, na alles wat wij kunnen doen, door de genade worden gered."

Ik ben er nog meer over aan het nadenken, maar ik heb opnieuw geleerd dat ik het aan Hem moet overlaten. Ik moet inderdaad alles doen in mijn vermogen, maar als het dan nog steeds niet werkt, dan hoef ik me geen zorgen meer te maken. Ik heb Zijn wil gedaan, het is genoeg, ongeacht hoe anderen dan hun keuzevrijheid gebruiken. Een beetje zoals jij dat ook zei mam. Dat is moeilijk, maar fijn. We zullen dan nog steeds van tijd tot tijd teleurstellingen hebben, maar niet in onszelf!!! En dat brengt rust. Op dit moment maakt de gedachte van 2 maanden me heel ongerust, ik denk er soms plotseling over na en wou dan dat ik meer tijd had, maar dat heb ik niet. Dus ik kan maar het beste doen wat ik kan doen en dat is mijn best doen en dan het aan Hem overlaten. Dat is mijn plan en ik ben blij dat mijn worstelingen van deze week me meer nederig maakte om deze les te leren.

Daarom is het zo bijzonder dat we blijven volharden. Want het is moeilijk maar het is het waard!!! Dank je wel mam voor jou berichtje van Caroline en de Jonge Vrouwen, dat is zo waar!!! Daarom hou ik zo van dit werk, want ik weet dat het waar is. Dit is het evangelie van Jezus Christus en het is nobel wanneer we volharden en vasthouden aan de ijzeren roede. En het is nog meer geweldig wanneer we anderen die het moeilijk hebben hierin mogen en kunnen ondersteunen! Het is zo'n bijzonder werk en zo kijk ik er graag naar.

Nou goed, ik ga gauw president schrijven. Ik zal wellicht nog een extra berichtje sturen als ik tijd over heb.

Ik weet dat Jezus Christus leeft, Hij is onze Heiland, Hij is onze Verlosser, Hij is ons voorbeeld en mijn voorbeeld. Ik wil graag als Jezus worden en doe mijn best Zijn voorbeeld na te volgen. Ik weet dat dat is. Waar waar geluk ligt en kan worden gevonden. Ik hou van Hem en weet dat Hij van mij houdt. Ik ben dankbaar voor Zijn geduld met mij en dat Hij mij ziet als één van de Vaders kinderen ongeacht al mijn zwakheden. Ik weet dat Hemelse Vader luistert naar elk gebed en dat Hij dit leven aan ons heeft gegeven om te leren. Alle tegenslagen hebben een reden en een les die Hemelse Vader ons wil leren. Ik weet dat ik van jullie hou!

Daantje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten