maandag 9 januari 2012

Ik hoop meer als Hem te worden.

Hi lieve allemaal,

Nog een week is voorbij en hier zit ik weer achter de computer. Jullie berichten te lezen. Ik vind het leuk om Duco weer te zien. Hij ziet er een beetje in de war uit, maar dat kan ik me wel goed indenken. Het moet erg verwarrend zijn. Ik ben dankbaar voor alle tijd die ik nog wel heb om hier te zijn en probeer er niet te veel aan te denken maar het is altijd in de achtergrond van je hoofd. Zeker omdat alle leden in Peckham net als jullie nu toch wel vermoeden dat mijn tijd in Peckham redelijk besteed is en dat ik wellicht zal moven. Ik zie het allemaal wel. Ik maar me geen zorgen en denk dat een verandering aan de andere kant ook wel goed zou zijn voor mij. Maar we doen zoals de Heer ons instructie geeft. President Shamo is daar een goed voorbeeld van. Hij heeft ons vanmorgen een aantal dingen gegeven om aan te werken en die nu anders zullen gaan voor de zending. Eén van de dingen is een emergency transfer. Gisteravond kregen we een telefoontje van de assistants, dat twee van de zendelingen in de zone zullen worden getransferred (overgeplaatst) vandaag. Gek hè, want het is maar één week voor de moves, maar president voelt het heel sterk en zei zelfs dat het van nu af aan vaker kan gebeuren naargelang de wil van de Heer.

Ik zie er naar uit om met jullie terug te komen. Ja mam, ik denk dat die datums goed zijn. Ik wil zelf ook heel graag voor die tijd wellicht voor een dag of twee terug om gedag te zeggen tegen de mei groep, waar in elder Amundsen zit en dergelijke van mijn collega's en mede zendelingen. Maar goed anyway....

Onze week was goed. We hadden een bijzondere ervaring op vrijdag waar in de morgen we een gebed zeiden en daarna planden we wat we die dag moesten doen. We hadden een gevoel om naar een zuster te gaan die we voor een tijd al niet hadden gezien en om haar over zendingswerk te onderwijzen. Zo geschied, zo gedaan en die avond liet ze ons in haar huis. We kwamen onaangekondigd. We zeiden een openingsgebed met haar en wilden de boodschap delen en ze zei: "Wisten jullie dat deze morgen ik in gebed aan Hemelse Vader vroeg of hij mij de zendelingen weer kon sturen omdat het een tijd terug was dat ik jullie had gezien?" Gaaf hè?! Ja, zoals Duco dus ook al zei, niets is in onze handen. Het is allemaal in Zijn handen en wij zijn slechts een werktuig of instrument, maar waarlijk de Heer doet alles en dat is rustgevend. Hij bekeert de bekeerling middels de gevoelens en revelations of the Spirit. Hij leid ons middels dezelfde Heilige Geest naar de mensen en veelal hebben wij het niet eens in de gaten tot achteraf. Dat is waarom ook ik van mijn zending hou en wat mij meer en meer doet beseffen dat dit echt Zijn werk is.

Zelfs de Heer echter kan niemand dwingen en als wij niet hadden geluisterd naar dat gevoel dan wie weet wat er zou zijn gebeurt. Hetzelfde zien we nu met Frank. Alles zag er heel goed uit en dingen gingen zo goed voor hem maar afgelopen week stuurde hij ons een sms'je saying dat hij een break wil en dat hij zijn eigen leven meer in orde wil maken voordat hij zich geheel aan een geloof toewijdt en dat is verdrietig want dat is het hele doel van geloof in Jezus Christus. We gaan hem deze week proberen te bezoeken door gewoon langs te gaan en ik wil dat graag met hem delen. Dan laten we het maar gewoon in Zijn handen. Het is echter gewoon heel verdrietig wanneer je zulk nieuws krijgt. Ik worstel daar dan voor een tijdje mee en we praten er regelmatig over met elkaar. Maar ik keek net een Mormon message en het is van Joseph B. Wirthlin genaamd "Come what may and love it."


The way we react to adversity can be a major factor in how happy and successful we can be in life.

Het enige wat we echt kunnen doen is om in de Heer te vertrouwen en om door te gaan met Zijn werk. Het is niet makkelijk echter wanneer iets dat je zo had gehoopt en iets waar je zo enthousiast voor was compleet stopt. Desalniettemin, ik denk aan mensen die ons zijn voorafgegaan, de pioniers en Joseph en Emma Smith en er is ook een goede vriend in een andere wijk in London. Hij heeft zojuist kanker ontdekt in zijn lichaam en we weten niet hoe lang hij heeft. Hij moet de chemokuren doorgaan. Hij worstelt elke dag met die pijn en toch heeft hij altijd een glimlach en is hij volledig geabsorbeerd met het helpen van anderen. En ik kijk naar hem op en zoveel andere voorbeelden. Het was dus een humbling week en ervaring deze week en ik hoop niet zozeer dat het veranderd maar dat ik verander en dat ik leer om er beter mee om te gaan. Want dat is het enige dat we echt kunnen doen. Ik geloof dat dat mogelijk is met de hulp van de Heiland. Ik geloof dat Hij genadig is en dat Hij geduldig is en vol liefde en mijn potentie ziet en Zijn enige doel is om mij te helpen dat te bereiken. De Heer kijkt niet naar het verleden, om ons te helpen herinneren aan hoe we te kort vielen in het verleden. Hij kijkt alleen maar naar de veranderingen die we wel goed maken en hoe we groeien.

Eerder deze week was ik met elder Russon (waren vorig jaar collega's op Guernsey) opnieuw op een exchange. Ik vind het special dat sommige collega's of zendelingen waar ik zolang bij ben geweest en geloof dat ook hier de Heer een reden voor heeft. We hadden het goed. Hij is altijd zo grappig! Ook hij is in dezelfde groep als elder Amundsen in mei. Hij is altijd vrolijk en optimistic.

Gisteren hadden we ook een etentje met een super familie. Het was de eerste keer dat we bij hen thuis waren in 9 maanden!!! De moeder was voorheen less active maar is nu sterker dan ooit. Haar zoon is een super help voor ons en gaat in de zomer trouwen met een andere JoVo in de wijk. Het was heerlijk. We hadden een groot Engels dinner, special voor ons gemaakt en veel lol met hen. Zij zijn ook één van die families met wie ik hoop altijd in touch te blijven. Hij helpt ons zo zo veel en hij is een ware vriend geworden. Tanser is zijn naam! Hij heeft ook een klein broertje Bennie's age. Wat ook gaaf was, was dat we een baby blessing (inzegening van een kindje in de kerk) hadden van een zoontje van een gezin dat we proberen te helpen om terug te brengen naar de kerk. We mochten dus in de kring staan met de baby in onze handen. Dat was wel heel speciaal en ik denk de eerste keer.

We hebben nu ook een nieuwe wijkzendingsleider. Het gaat goed worden want de vorige was goed, maar ik heb het gevoel dat we een groot gat hadden tussen leden en zendelingen. Niet qua relatie want we hebben een goede relatie met de leden maar we moeten een betere focus als wijk hebben en een zendingsplan en nu met een nieuwe wijkzendingsleider moet dat gaan lukken. Ook heeft één van de bekeerlingen een nieuwe roeping ontvangen. Tenema is nu in het Jeugdwerk, gaaf!!! Ze is tweede raadgeefster en is er hoop ik erg blij mee. Zij begrijpt het evangelie en neemt actief deel en dit zal haar ook zoveel helpen. Ik hoop dat ze het leuk zal vinden om met de kids te werken.

Op zaterdagavond hadden we een heerlijk dinner met de Norris familie. Ryan en Dina, die in afwachting is van een baby in maart. Zij ook zijn zo'n geweldig gezin. We praten voor een lange tijd met de man Ryan over zendingswerk. We deelden super veel ervaringen en hij gaf aan dat hij het moeilijk vind omdat elke keer als hij in het verleden het probeerde te delen, de mensen hem nooit meer hetzelfde aankeken. Maar hij voelde zich erg opgebouwd en ik ook nadat we al die ervaringen deelden.

O ja, we werken ook weer met Omo. Hij is weer terug en kwam ook naar de kerk gisteren. Het gaat beter met hem. Eén van de redenen waar om hij het moeilijk vond om zich toe te wijden aan de kerk is omdat andere kerken hem als een pastor hebben gevraagd en het was dus kiezen of is nog steeds een keuze voor hem, maar hij weet dat het Boek van Mormon waar is en gelooft in Joseph Smith. We proberen hem opnieuw op de doop voor te bereiden voor de 21ste van januari en hij kwam gisteren en had het als goed ervaren. We hebben nog wat werk met hem te doen. Ik denk dat hij ergens nog steeds zijn hart terughoud maar we zien hoe het gaat deze week.

Op zaterdagochtend mochten we ons uitleven op de badkamer van een lid en alle tegels uit haar muur slaan. Dat was erg leuk en je kan echt lekker even knallen, haahahha!!

Op dinsdag hadden we dus een Zone Leader Council. Dat is altijd heerlijk. We spraken over een nieuwe manier van finding waarmee we gaan experimenteren. Het gaat basically om die leden die eens gedoopt zijn en dan verhuizen zonder het te laten weten en dus lost (kwijt) zijn. We gaan proberen hen te vinden op het adres dat ons wordt gegeven en waarvan we denken dat het is en terwijl we dat doen spreken we met mensen op de weg en in de aangrenzende huizen en dergelijke. Het is zeer interessant en laat zien hoe de Heer zoveel manieren heeft om zijn werk en heerlijkheid tot stand te brengen.

Nou, dat was het wel weer. Een redelijk lange brief deze week. We hadden wat meer tijd deze keer.

Ik hou van jullie! Jullie zijn fantastisch! Eén van de andere dingen die ik deze week leerde is in Alma 7:14??? Het zegt dat de Heiland in staat is en de macht heeft om ons te reinigen van alle ongerechtigheid. Wat we ook hebben gedaan, Hij kan ons helpen om opnieuw te beginnen, dat wist ik al maar deze week raakte het echt mijn hart!

"Nu zeg ik u dat gij u moet bekeren en worden wedergeboren; want de Geest zegt: Indien gij niet wordt wedergeboren, kunt gij het koninkrijk van de hemel niet beërven; komt dus en laat u dopen tot bekering, opdat gij van uw zonden zult worden gewassen, opdat gij geloof zult hebben in het Lam Gods, dat de zonden der wereld wegneemt, dat machtig is om te redden en te reinigen van alle onrechtvaardigheid."
(Alma 7:14)

Ik weet dat Hij leeft en dat Hij mijn Verlosser is. Ik ben zo dankbaar voor Hem en voor Zijn geduld met mij. Ik hoop meer als Hem te worden.

Hij houdt ook heel veel van jullie en van ons als een gezin. Dank jullie voor alles!

Elder Daantje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten