maandag 30 januari 2012

Eén van de belangrijkste lessen die ik heb geleerd.


Hi allemaal!!!
Hierboven nog een oude foto uit Peckham. Nu ligt mijn hart in Southhampton omdat ik hier nu mag dienen. Dank jullie wel opnieuw voor alle berichtjes.

Dank je wel Caitje, wat ben je toch een ster! Je doet het zo goed op school!!! Ik ben echt onder de indruk, maar ja goed, als iemand het kan, dan ben jij het wel. Je bent een goed voorbeeld altijd voor mij geweest in het vinden van een balans. Jij had altijd een goede balans. Je hebt de discipline om te studeren en jezelf af te zonderen en te blokken en offers te brengen, maar ook de wijsheid om na veel blokken tijd te vinden om leuke dingen te doen, om de Heer te dienen enz. Dat zie ik nu echt en daar zit ik nu aan terug te denken. Het is grappig want ik herinner je alleen maar van je middelbare schooltijd, maar je moet alweer zo gegroeid zijn. Op zending heb ik ook meer geleerd om een betere balans te vinden. Om niet meer zo overboord met alles te zijn maar een balans te hebben. Ik hoop in ieder geval dat ik dat ook na mijn zending met studeren en alles kan toepassen. Maar weet maar gewoon dat ik heel trots op je ben en alle vertrouwen heb in jou en in de resultaten van je andere examens. Ik heb zojuist in mijn agenda opgeschreven om Jesse in mijn gebeden te houden. Ik zal het zeker doen. Ik hoop ook echt dat hij het zal halen! Maar wat goed dat je zoveel vertrouwen hebt in de Heer. Het feit dat je mij vraagt om te bidden en je zal er ongetwijfeld zelf ook voor bidden, zegt mij dat je gelooft dat de Heer een verschil kan uitmaken in de uitkomst of in het proces van Jesse's afrijden. We weten nooit precies wat het is wat de Heer zal doen tot achteraf..., maar ik ben blij dat je Hem vertrouwt!
Hou van je Cait!!

Bennie, gaat alles goed op school?! Ik ben enthousiast om ook van jou te horen. Hebben jullie nog nieuws teruggehad van president Shamo over de mini zending??? Als het niet kan Bennie dan wachten we gewoon totdat ik terug ben en dan gaan we gewoon samen zendingswerk doen. Er zijn nog meer dan genoeg mensen die in Nederland het evangelie moeten ontvangen. De twee elder Peschiers!!! Klinkt bijna als de Drie Musketiers, vind je niet? Nou, laat me maar weten wat je er van denkt! En als we dan iemand samen vinden, dan geven we hun adres en info aan de elders en dan gaan we hen samen met de voltijdse zendelingen onderwijzen!! Gaaf toch!!
Hou van jou Bennie!!

Cetta!!! Hoe is alles met je nu? Hoe gaat het met werken, je bent toch nog steeds aan het werk en dan wil je toch weer gaan studeren in September, of haal ik nu alles door de war?? Doe je nog steeds dansen, hebben jullie nog JoVo dansavonden gehad? Weet je nog hoe het JoVo centrum was voordat het Outreach centre was georganiseerd......? Was je daar bij? Ik denk het wel, ik vond het niet veel soeps, maar nu is het echt on fire. Hoe gaat alles daar nu, ga je er nog vaak heen?? Hier is alles nog steeds in de kinderschoenen, maar hopelijk als we wat meer JoVo's onderwijzen, dan pikt het ook hier zich op. Misschien heb je nog wat advies voor me om de JoVo's hier te helpen. Ik kan me nog goed herinneren hoe je altijd in weer en war was als JoVo vertegenwoordigster!!! Hahaha! Ik hoop dat alles goed gaat met jou en met Kilian! Laat me maar horen wat je zoal doet.
Hou van jou Cetta!

Nou dan, ik dacht schrijf lekker een stukje aan jullie persoonlijk, maar ik zal het nu meer in het generaal schrijven. Het gaat hier allemaal heel heel erg goed. We zijn opnieuw heel erg gezegend hier deze week. Glenn gaat goed, maar hij was ziek deze week. Koorts en op zaterdag viel zijn moeder. Ze heeft een lelijke smak gemakt maar alles is goed met haar. We hebben hem dus echter helaas niet kunnen zien. We gaan hem vanavond bezoeken met een lid en hem en zijn vrouw een kalender geven met schriftteksten voor tot aan zijn doop.

We hadden een aantal hele bijzondere ervaringen. We hadden donderdag redelijk veel tijd, niet te veel afspraken (het is inderdaad ook hier heel koud vanmorgen, een klein beetje sneeuw maar het is ook hier heel mooi weer, dus blauwe lucht maar zeer koud.) en donderdag was een dag als deze, en we besloten om rond de universiteit te werken en studenten te contacten. We waren van plan om de auto te parkeren bij de kerk, maar toen we daar aankwamen, zagen we dat alles betaald parkeren was. We reden dus maar een beetje rond tot we op een straat aankwamen. Meer een buurtje waar we niet te ver van die uni waren maar waar we vrij konden parkeren. Parkeerden de auto en zeiden een gebed en we hadden het gevoel om ondanks dat we daar niet op hadden gepland, we even een paar deuren wilde kloppen in de buurt. We klopten er 4 en niet veel succes. We waren van plan om weg te gaan en opeens voelden we nog één meer huis. En we klopten aan de deur. Een Chinese jongeman deed open. Tian, boeddist. Hij was een beetje gesloten maar toen we begonnen te spreken opende hij meer en hij liet ons zelfs binnen. Na een uur praten en een geknield gebed in het einde was hij super enthousiast en we zagen hem de volgende dag weer. Het is een genot om hem te onderwijzen. Hij is zo simpel maar zo sterk in geloof. Het is alsof je een kind onderwijst. Hij neemt alles op als een spons. Hij houdt van het idee van een hedendaagse profeet en heef inmiddels al twee keer het slotgebed gezegd. Hij is van huis deze week, maar zal naar de kerk komen volgende week en we hebben al over een doopdatum met hem gesproken maar zetten het definitief volgende week.

Ik moet president nu schrijven. Ik hou van jullie. Ik ben dankbaar voor alles wat jullie me geven. Als een schrifttekst voor deze week geef ik jullie Ether 12:6

" En nu wil ik, Moroni, iets zeggen over die dingen; ik wil de wereld tonen dat geloof datgene is waarop men hoopt maar dat men niet ziet; daarom, betwist niet omdat gij niet ziet, want gij ontvangt geen getuigenis dan na de beproeving van uw geloof."

Geweldige tekst en in line met waar jij met over schreef, mam. Geloof komt eerst, maar geloof zonder werken in dood. We moeten in geloof handelen, de eerste stap durven nemen en DAN en ALLEEN DAN zullen we een getuigenis ontvangen. De Heer zal ons dan laten weten of de beslissing die we hebben genomen de juiste was of niet. Ik moest dat met mijn zending doen. Ik zat maar te twijfelen en te twijfelen. Zal ik het doen of niet en dat terwijl ik altijd wist dat het juist was. Ik liet mezelf en de tegenstander toe me aan het twijfelen te brengen. Toen ok, ik ga het doen, stuurde de papieren in, maar voelde me nog steeds zo zo ongelooflijk onzeker erover en dacht dat ik de grootste fout ooit had gemaakt. Desalniettemin, nam ik de stap van geloof door ja te zeggen tegen de uitnodiging om op zending te gaan! 5 weken later was het zover. In die 5 weken heb ik meer bevestigingen gehad dan ooit te voren!!!Net zoals Moroni ons verteld: het komt niet tot nadat je de stap neemt, de Heer maakt ons deze belofte.

"3 Zie, ik wil u aansporen dat wanneer gij deze dingen leest — indien het wijsheid is in het bestel Gods dat gij ze leest — gij zult bedenken hoe barmhartig de Heer jegens de mensenkinderen is geweest vanaf de schepping van Adam tot op het tijdstip dat gij deze dingen ontvangt, en het in uw hart zult overwegen.
4 En wanneer gij deze dingen ontvangt, spoor ik u aan God, de eeuwige Vader, in de naam van Christus te vragen of deze dingen niet waar zijn; en indien gij vraagt met een oprecht hart, met een eerlijke bedoeling en met geloof in Christus, zal Hij de waarheid ervan aan u openbaren door de macht van de Heilige Geest.
5 En door de macht van de Heilige Geest kunt gij de waarheid van alle dingen kennen.
6 En alles wat goed is, is juist en waar; daarom, niets wat goed is, verloochent de Christus, maar bevestigt dat Hij is.
7 En door de macht van de Heilige Geest kunt gij weten dat Hij is; daarom spoor ik u aan de macht Gods niet te verloochenen; want Hij werkt door macht, volgens het geloof der mensenkinderen, dezelfde heden en morgen en voor eeuwig."
(Moroni 10:3-7)


Als het niet juist was, weet ik zeker dat de Heer me het ook had verteld. Maar na alle bevestigingen wist ik het zeker. Er was geen twijfel meer. Natuurlijk is het nog steeds eng, maar je weet in je hart dat het goed is en dat maakt het zoveel makkelijker. Af en toe kwam die angst terug. Ik weet nog goed hoe beangstigend gevoel ik kreeg over het geven van mijn tot ziens toespraak, maar ook nu weer ik nam de stap. Ik bleef bij de keuze die ik had gemaakt en waarvan ik wist dat de Heer het goedkeurde en toen ik werd aangesteld kreeg ik opnieuw een bevestigend gevoel!

Nou ja, laat me maar horen wat jullie denken, dit is één van de belangrijkste lessen die ik heb geleerd. Hoop dat jullie er allemaal wat aan hebben!!

Liefs en een goede week,

Hou van jullie allemaal!!

Daantje

1 opmerking:

  1. Hey Elder Peschier!! :D Tis echt leuk om te horen hoe het zendelingen leven is! Hoe verijkend ook :)Geweldig!
    Bij je verhaal over hoe je bij geloof moet handelen om te kunnen zien moest ik denken aan een verhaal die Thomas altijd aanhaald bij dit onderwerp.
    Het is een Indiana Jones film, search for the Holy Grail volgens mij. Na lange avontuur komen ze aan bij een gigantisch kloof en ze moeten bj de andere kant zijn. geen omweg brug of wat dan ook te zien voor kilometers. Nou hebben ze eerder aanwijzing gekregen dat er op een gegeven moment een 'step of faith' genomen moet worden op het pad. Nou Indiana natuurlijk, kijkt links, kijkt rechts, doet ze ogen dicht en herhaalt de woorden (step of faith step of faith) doet zijn voet naar voren en stapt...En ja hoor! Er blijkt een pad te zijn die dus onzichtbaar is. Je loopt er over een soort bruggetje die niet waarneembaar is als je niet echt heeeeelll goed weet van welke hoek je moet kijken.
    Needless to say, hij was estatisch dat hij niet kilometers naar beneden een donkere dood tegenmoet is gegaan. Hij moest de rest overhalen om te durven stappen, die eerste stap. Die hebben hem zien lopen over de brug..maar vonden het toch..tja..ongelovelijk?
    :D

    een van mijn favoriete anekdotes!
    Veel succes nog in Southampton! :D en met Tian!! Boedisme is mijn favoriete geloven buiten het evangelie natuurlijk:)! fascinerend, en zoveel in gemeen met het evangelie!

    Al het beste!

    Thany Vlainic

    BeantwoordenVerwijderen